Du vet godt at å spise mye godteri/sjokolade ikke er sunt, men ofte er det vanskelig – eller nesten umulig – å la være.

Du føler deg dratt mot kakedisken eller sjokoladehylla i butikken, «godteskuffen» på kjøkkenet, det hemmelige gjemmestedet i skapet osv.

 
Kjenner du igjen den lille stemmen som sier:

«Denne sjokoladen har du fortjent»
«Du 
trenger ekstra energi, så slitsom og stressende som denne dagen har vært»
«Bare spis, 
det er ingen som ser deg»
«Du er litt lei deg i dag, litt sjokolade trøster» 

Det er underbevisstheten som presser på. Den har lært at at negative følelser eller ønske om belønning løses med noe søtt og gir seg ikke før du har gitt etter. 

Til å begynne med er det en bevisst beslutning om å spise sjokolade dersom vi trenger trøst, belønnning, energi osv., og når vi gjentar dette ofte nok, tror det ubevisste at vi vil ha denne vanen. Det spiller ingen rolle at vanen kan være usunn. Gjentagelsen over tid overbeviser det ubevisste sinn om at dette er noe du vil ha, og til slutt blir vanen lagret. Etter det gjør vi disse tingene på autopilot.

Hvordan kan vi forandre vaner til det bedre?

Når vi vil slutte med en uvane eller oppførsel, bruker vi logikken (det er usunt), rasjonaliseringsevnen (man kan bli syk/legge på seg) og viljestyrke (du VIL endre noe). Disse tingene ligger i den bevisste delen av sinnet, mens vanen ligger i det ubevisste, hvor det bevisste ikke har noen umiddelbar innflytelse. Så, selv om vi bevisst ønsker å gjøre positive endringer, vil ikke underbevisstheten gi slipp på vanen. Det må overtales til å endre vanen til noe som er mer fordelaktig for oss. Det kan faktisk være en fordel, for tross alt er noen vaner avgjørende for vår overlevelse. Tenk deg om du plutselig mistet den lærte atferden eller vanen med å kjøre bil; det ville være farlig, ikke sant?

Hvordan hjelper hypnose?

Ved å bruke hypnose, kommuniserer vi direkte med denne kraftige ubevisste delen av sinnet. Hver vane (selv om den kanskje ikke er sunn) har en positiv intensjon. Å forsyne seg med den vinen eller sukkerholdige maten på slutten av en tøff dag kan ha den positive hensikten at det er en velfortjent belønning. 

Hvis du ønsker å forandre en vane, er det klokt å engasjere begge deler av sinnet. Det bevisste sinnet brukes til sette målet ditt,  og engasjere det ubevisste sinnet i hypnose er en måte å få begge til å arbeide for for samme suksessrike resultat!

Du kan altså få hjelp til å stilne den lille stemmen. Men frykt ikke – du trenger ikke være redd for å aldri kunne spise søtt igjen. Terapien tilpasses nemlig det du ønsker å oppnå; du kan velge å slutte helt med godteri/sjokolade, eller om du skal kunne unne deg litt i helgene – altså spise søtt, men nøye deg med mye mindre enn før.

Les mer om hypnoterapi og/eller EFT.

Les noen tilbakemeldinger fra fornøyde klienter.

 
Fremgangsmåte, tidsbruk og pris
  1. konsultasjon:  Samtale der der vi snakker om i hvilke situasjoner du får søtsug, hva og hvor mye du spiser når suget melder seg
  2. konsultasjon:  Personlig tilpasset terapi

Hver konsultasjon er på ca. 60 min. 

Bor du utenfor Nordre Follo er det mulig å gjennomføre terapien via Facetime eller Skype.

Pris pr. konsultasjon er kr 970,-